Kategoria(t): Käsialatutkimus - Grafologia

Käsiala paljastaa ihmisen luonteen

Kirjoituskäsiala tulee suoraan aivoista, sen vuoksi se on yksilöllinen ja heijastaa ihmisen luonteenpiirteitä, tunteita, mielialaa, älyä ja jopa terveydentilaa.

Maailmassa ei ole kahta samanlaista sormenjälkeä, ei myöskään kahta samanlaista kirjoituskäsialaa. Käsialatutkimusta on tehty jo antiikin aikaan, esim. Julius Caesar ja Aristoteles olivat siitä kiinnostuneita. Käsialatutkimus eli grafologia on tieteellisestikin hyväksytty menetelmä, jota on käytetty esim. rikostutkinnassa apuna jo pitkään.

Saman ihmisen käsiala voi muuttua elämän aikana, ainakin minulla se on muuttunut moneen kertaan. Käsialan muuttuminen voi heijastaa elämän olosuhteiden muutosta, henkistä kasvua, terveydentilan muutosta, ja paljon muuta. Ei ole olemassa ’vääränlaista’ tai ’oikeanlaista’ käsialaa, joten omaa käsialaa ei pidä kritisoida.

Käsialatutkimuksessa tutkitaan monia käsialan piirteitä;

  • käsialan viistous : onko käsiala pystyä, vai oikealle tai vasemmalle kallistuvaa
  • kirjainten koko : onko kirjoitus pientä, suurta tai keskikokoista
  • kirjainten pituuserot : pienten kirjainten suhde pitkiin ala- ja yläpituuksiin kirjaimissa g,t,j,b,p … myös isojen alkukirjainten ja pienien kirjainten kokoerot
  • käsialan laajuus : onko käsiala ahdasta vai väljää
  • käsialan säännöllisyys : onko käsiala tasaisen säännöllistä, vai epäsäännöllistä, esim. käsialan koossa tai kaltevuudessa
  • tyhjät tilat : tyhjäksi jätetyt tilat kirjoituksessa kertovat paljon
  • kirjoituksen yksinkertaisuus ja rikkaus : ovatko kirjaimet yksinkertaisia, vai koristeltuja
  • kirjainten täyteläisyys : ovatko pienet kirjaimet o, a, ö, ä pyöreitä vai kapeita, suljettuja vai avonaisia
  • käsialan yhtenäisyys : ovatko kirjaimet kiinni toisissaan, vai irti toisistaan
  • kirjainten liittymät toisiinsa : kirjainten väleissä olevat kaaret ja kulmat
  • kirjoituksen paino : painetaanko kynää paperille kevyesti vai raskaasti
  • kirjoituksen terävyys : onko käsiala teräväviivaista vai ’taikinamaista’
  • kirjoituksen nopeus : monista piirteistä voi tehdä yhteenvedon, onko kirjoitus nopeaa vai hidasta
  • kirjainten alku- ja loppuvedot : viivat, kaaret, kulmat jne.
  • kirjoituksen ryhmitys : kuinka kirjoitus on ryhmitelty paperille
  • kirjoituksen muodon epä- ja tasasuhtaisuus : onko kirjoitus kaavamaista, vai onko siinä liioiteltuja muotoja
  • kirjoituksen jäykkyysaste : onko kirjoitus jäykkää vai ’löysää’

Alla on käsialanäyte keskiajalta. Silloin kirjaimet ovat olleet vähän erilaisia kuin nykyisin. Tämä on Ruotsin kuningas Juhana III:n nimikirjoitus. Minua kiinnostavat nuo pyörteet käsialassa, ne muistuttavat kuin tornadoa. Keskiajalla elämä oli rankkaa myös kuninkaille. Juhana joutui vankeuteen kun hänen veljensä kaappasi vallan häneltä ja hänen lapsensa riistettiin häneltä vankeusajaksi. Mietin, että voisikohan pyörteet käsialassa kuvastaa juuri tätä raastavaa valtataistelua.

Aggressiivisen ihmisen käsiala on usein terävää ja kulmikasta. Raskaan työn tekijä painaa usein kynällä kovasti paperia vasten. Isot alkukirjaimet suhteessa pieniin kirjaimiin voivat kertoa kunnianhimoisista tavoitteista, jotka eivät ole vielä käytännössä täyttyneet. Koristeelliset kirjaimet voivat kertoa mieltymyksestä koristeellisiin esineisiin. Epätavallisen pieni käsiala voi kertoa pelosta tai ylikriittisyydestä. Epätavallisen suuri käsiala voi kertoa lapsenomaisuudesta tai innokkuudesta. Taaksepäin kallistunut käsiala voi kertoa sosiaalisista estoista. Mitään käsialaa ei voi kuitenkaan tulkita yksistään näiden piirteiden perusteella, vaan kaikki käsialan piirteet täytyy erikseen analysoida, jotta voidaan tehdä pätevä yhteenveto.

Vieläkin me allekirjoitamme käsin monia papereita ja esimerkiksi vastaanotettuamme postilähetyksiä (paitsi nyt poikkeusoloissa). Se kertoo siitä, kuinka yksilöllinen käsialamme on, kun se on niin tärkeä todiste. Minulla on aika pitkä sukunimi, joskus postin jonossa se harmittaa, kun nimen kirjoittaminen vie aikaa. Yritin kerran muokata allekirjoitustani helpommaksi, mutta en vaan sopeutunut siihen ja se olisi pitänyt muuttaa myös henkilötodistukseen ja muihin dokumentteihin, joka taas olisi voinut aiheuttaa ehkä turhaa hämminkiä.

Nykyisin aika harva kirjoittaa enää käsin kirjeitä, joten käsialaa ei voi enää niin helposti tutkia kuin ennen. Nykyisin ihmiset tutustuvat vieraisiin ihmisiin netissä näkemättä kenenkään kirjoituskäsialaa, joka voisi paljastaa jotain kirjoittajan luonteesta. Mitä onkaan mahdettu päätellä historialliseen aikaan rakkauskirjeen kirjoittajasta käsialan perusteella ? Onko käsiala voinut vaikuttaa kaupan ja sopimusten tekoon ? Tätä voi nyt vain arvailla, mutta käsialatutkimus on mielenkiintoista ja helpointa on aloittaa oman käsialan tutkimisesta.

Myös jokaisella taiteilijalla on oma käsiala piirroksissa ja maalauksissa, sen vuoksi ei pitäisi kopioida toisten maalaustyyliä. Annetaan kaikkien kukkien kukkia.

Lähde : Grafologian kurssin muistiinpanot

Tekijä:

Harrastajan piirroksia, maalauksia, käsitöitä ja kuvia: www.tainan.blog

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.